مهندسي مكانيك خودرو
مهندسي مكانيك خودرو



 

 ب: شاسی صفحه ای

  شاسی صفحه ای هم گونه ای پیشرفته تر از شاسی هایی  بود که تا حدودی معایب این شاسی

مستقل نظیر شاسی نردبانی بود که در گونه صفحه ای بهبود یافته بود.فرم کلی این شاسی همانند

شبکه ای از پروفیلهای کوچک فلزی در قسمتهای کف اتاق پوشیده شده می باشد در اینگونه قابلیت

جذب ضربات انتقالی از سطح مسیر حرکت ازشاسی بهتر از گونه نردبانی بود و در کل سیستم تعلیق

دراینگونه از شاسی ها بهتر از گونه نردبانی بود. همچنین فضای آزاد و بیشتری جهت حرکت مفید و

موثر در اتاق در این نوع شاسی بسیار بیشتر بوده وباعث پایین آوردن اتاق و نتیجتا" پایین آوردن مرکز

 ثقل خودرو شده بزرگترین  مشکل  این  نوع  شاسی  حساسیت  زیاد شاسی نسبت  به تنش های 

 پیچشی بود و مقاومت  پیچشی این نوع  شاسی از  نردبانی  هم  کمتر می باشد. همچنین توانایی 

 تحمل وزن در این  شاسی  مانع بزرگی  در جهت بکارگیری این گونه  از  شاسی ها  شده  و موارد

 استفاده  این  گونه از  شاسی در خودروهای بزرگ و سنگین بوده است. این شاسی درخودروهای

  فولکس واگن مدل بیتل ( با آمار تولید بیش  از 21 میلیون دستگاه)  همچنین  انواع  قدیمی  پورشه

  نظیر  356 و انواع SPEED STER CARERRA و  B و A بوده  است  این  گونه از  شاسی از  نردبانی

 بهتر بود  اما از  نظر  ایمنی سرنشینان  پایین بود و همچنین در صورت تصادف  سنگین و وارد آمدن

 خسارت به این گونه  شاسی بازگرداندن  شاسی  به دلیل هزینه  بالا دشوار است.

 ج : شاسی لوله ای

  اولین گونه  از  شاسی های  ( TUBULAR-CHASSIS  )  شاسی لوله ای درپاسخ به نیازفضایی  یا

سه بعدی بود که د ر دهه پنجاه و در  تمام  خودروهای اسپرتی آن زمان جهت یک شاسی مستحکم

 ساخته شد. گونه های قبلی شاسی یعنی نردبانی و صفحه ای فقط در دوبعد فضیی که به صورت

 طولی و عرضی اجرا می شدند. شاسی لوله ای برخلاف این دوگونه به صورت سه بعدی و در جهات

 بدنه  خودرو پیاده سازی  می گردید که اصطلاحا"  ه این گونه شاسی  شاسی فضای طرح  پیاده

سازی اطلاق می شود SPACE FRAME . طریقه پیاده سازی این نوع از شاسی به این صورت بود که

 فرم کلی شاسی که شبیه  به فرم تعدادی  لوله با  قطرهای  متفاوت  و کلی  اتاق بود و  از طریق

 اتصال این لوله ها پیاده سازی می شد و بعدا  قطعات  فنی خودرو و همچنین پانلهای بدنه و  سایر

 قطعات  به این شاسی متصل می شود.در برخی از گونه ها جهت اتصال ساده تر و راحت ترقطعات

بدنه به  جای استفاده  از لوله از قوطی های مربع   شکل استفاده می شد ولی بیشترین مقاومت

بوسیله  لوله های گرد بوجود  می آمد. از نظر ایمنی این نوع  شاسی به سبب ایجاد  فرم  مناسب

 د ر تمامی جهات  از قفسه  توانایی محافظت مناسبی از سرنشینان ایجاد می کرد.

 د: شاسی ستون فقرانی

  این نوع شاسی یکی  دیگر از  شاسی های  مستقل بوده  مخترع  این نوع شاسی  لوتس و کولبن

چاپمن می باشد که  اولین بار لوتس  الان  آنرا  بروی  گونه خودرویی  که به  تولید انبوه نرسید و به

 شرکت کیا کره  فروخته  شد  و خط  تولید  آن سالها بعد به مدت کوتاهی در خط تولید قرار داشت.

از معایب این نوع از شاسی حجم زیاد  و  بسته شاسی  و همچنین  سبب  محدودیت  فضای  قابل

استفاده در اتاق  و سایر درها می شد که  کلیه این  مشکلات هنگام  ورود و  خروج  سرنشینان را

با مشکل مواجه می کند.  جهت ساختن شاسی ها زمان  زیادی صرف می شود که ساخت آن تنها

 به صورت دست ساز مقدور میباشد و ساخت این  نوع  شاسی  به صورت سری سازی  و مکانیزه 

 مقدور نبود و این  امر موجب قیمت تمام شده  بالای این نوع  شاسی میشد.این  نوع شاسی فقط

 در  خودروهای اسپرتی با حجم کابین و قیمت بالا استفاده گردیده  بسیاری از خودروهایی که از این

 نوع شاسی استفاده کردند خودروهای اسپرتی ایتالیایی دهه  60 و مرسدس گلولینگ 300 بودند.

 شاسی بدین  صورت است که  ابتدا یک لوله  ( معمولا لوله را از قوطی های  مربع به صورتی 

 طول خودرو در خط  میانی شکل درست می کند) در راستای عقب خودرو قرار میدهند که سروته

 این لوله به اکسلهای جلو و یا ( زیر شاسی های جلو وعقب که مجموعه قطعات فنی نظیر تعلیق

 و ... بروی آنها سوار می شود) چرخها ترمز ، موتور ، سیستم متصل می شود.

  نتیجه گیری:

شاسی های مستقل :

این نوع از شاسی که اولین گونه شاسی است و بطوریکه در سالهای اول برای ساخت آن ( نردبانی )

 از چوب استفاده شده است و از دهه پنجاه برای ساخت  این  گونه از  شاسی ها  از آهن و فولاد

 استفاده می کردند و تا دهه 70 از آنها استفاده می شد.

 معایب:

     1- این نوع شاسی ها تحمل نیروی پیچش بسیاربالا ندارند.

       2- حجم اشغال شده زیاد.

       3- سنگین بودن شاسی که باعث کم شدن شتاب می شود.

       4- سروصدای زیاد به علت اتصال قطعات بوسیله پیچ و مهره.

       5- ساخت قطعات مشکل است.

       6- ایمنی کم برای سرنشینان.

     مزایا:

1-      تحمل وزن

2-     هزینه پایین جهت ساخت آن

3-   شکل ساده و غیر پیچیده

4-   قابلیت جذب ضربه

5-  تعویض قطعات به علت خراب شدن بوسیله پیچ و مهره  است و زمان و مخارج کمتری دارد

شاسی های یکپارچه :

امروز در بیشتر خودروها از این گونه شاسی  استفاده  می کنند  بطوری  که  استفاده از این نوع

 شاسی ها به 99 درصد رسیده است.

مزایا

1-      قدرت تحمل نیروها خصوصا نیروی پیچشی

2-      فضای بازوگسترده در شاسی

3-      تعمیر این شاسی ها پس از تصادف ارزان قیمت است

4-      فرم اتاق شکل پذیر است

5-      سک بودن شاسی

6-      محکم تر بودن شاسی

معایب

1- در بعضی شاسی این نوع شاسی یکپارچه وزن خودرو بالا است. کمترین توان در مقابل وزن

 وارد شده

2- جنس شاسی های یکپارچه معمولا از فلزهای سبک می باشد . با اینکه از فلزهای سبک می

 باشد درمقابل ضربات شدید مقاوم بوده است

3- بهترین نوع این نوع شاسی ها شاسی های فوق سبک که از سال 90 در بازار عرضه می شد

 برای دفع نیاز سرعت محکمتر بودن از این نوع شاسی ها که مزایایی نظیر سبک بودن – محکمتر

 بودن این شاسی ها است شاسی فوق سبک که در سال 98 بطور کامل در خودروها استفاده

شده است.

 شاسی اتومبیل

 



نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |